Eğitimde Oyunlaştırma Tarihi “Marıa Montessorı”

Eğitimde oyunlaştırma yöntemi günümüzde yaygın bir şekilde kullanılmaya başlandı. Oyun tasarımı ve oyun öğeleri yetişkin ve çocuk eğitimlerinde, eğitimlerden daha fazla verim elde etmek için kullanılmakta. Eğitimciler, eğitime katılan bireylerin motivasyonunu yüksek tutmak ve eğitiminden maksimum verim almalarını sağlamak için eğitimlerinde oyunlara/oyunlaştırmaya sıkça başvurmakta.

Eğitim alınında oyunların ilk kullanılması bir çoğumuzun düşündüğünden çok daha eskilere dayanmaktadır. Bundan 100 yıl önce İtalyan Doktor Maria Montessori de eğitimde oyunlaştırma kullanılıyordu ve başarılı sonuçlar elde etmeyi başardı. Montessori, eğitime getirdiği yenilikler sayesinde döneminin bir çok ünlü siyasi isminin de dikkati çekmeyi başararak “Montessori Eğitimi”nin dünyanın bir çok bölgesine yayılmasını sağladı.

Marıa Montessorı

Montessori Roma Üniversitesi tıp fakültesinden mezun olan ilk kadın doktorlardan biridir. Montessori mezun olduktan kısa bir süre sonra Roma Üniversitesi psikiyatri bölümünde çalışmaya başladı. Montessori işi gereği bir çok farklı ruh ve sinir hastalıkları hastanesini geziyordu ve 1890’ların sonundaki ruh ve sinir hastalıkları hastaneleri çocuklar için uygun olarak tasarlanmamıştı. O dönemdeki ruh ve sinir hastalıkları hastaneleri yetişkinlere göre yapılmıştı.

Montessori ruh ve sinir hastalıkları hastanelerini gezerken diğerlerinden “farklı” olan öğrenme konusunda güçlük çeken ve kötü durumda olan çocuklarla tanıştı. Montessori’ye göre hastanelerde kötü şartlarda yaşayan ve diğer çocuklardan “farklı” olan çocukların da uygar dünyada yer edinmesi gerekiyordu. Bu yüzdenruh ve sinir hastalıkları hastanesinde tedavi gören çocuklar için özel bir eğitim sistemi yaratarak onları hayata kazandırmak istiyordu. Bunun için eğitim sistemi geliştirmeye karar vererek araştırmalar ve çalışmalar yapmaya başladı.

Montessori, ruh ve sinir hastalıkları hastanesindeki çocukların eğitimi için marangozda çeşitli eğitici materyaller yaptırarak eğitimde oyunları kullanmaya başladı. Aslında Montessori çocukların öğrenimini kolaylaştırmak için onlara “eğitici oyunlar” geliştirmişti. Böylelikle Montessori 1890’ların sonunda ilk kez eğitimde oyunlaştırma kullanmaya başladı.

egitimde oyunlaştırma

Ruh ve sinir hastalıkları hastanesinde çocuklar aldıkları “Montessori eğitimi” sayesinde girdikleri sınavlardan çeşitli başarılar elde ettiler. Eğitim sistemi başarılı olan Montessori Roma Üniversitesi’ndeki görevini bırakarak eğitim sistemini bütün çocuklara yaymaya karar verdi.

1906 yılında Roma’nın San Loranzo bölgesinde yaşayan yoksul çocuklar için “case dei bambini” adında bir okul açarak eğitim sistemini bütün çocuklara yaymaya başladı. Açtığı okulda geliştirdiği oyunlaştırılmış eğitim sistemi ile bir çok çocuğa eğitim verdi ve kendi adını taşıyan “Montessori eğitim” sistemini geliştirerek bir kitap haline getirdi. Case dei bambini’nin başarısı kısa sürede dünyanın bir çok yerinde duyuldu ve 1912 yılında Montessori’nin eğitim kitabı İngilizceye çevrildi.

Günümüzde 8.000’den fazla Montessori okulu var ve 14.000’den fazla okulda Montessori’nin eğitimi uygulanmaktadır.

Montessori 0 – 6 yaş arasındaki çocuklar için geliştirdiği eğitim sistemi aslında oyunlarla iç içe olan bir eğitim sistemidir. Montessori her çocuğun öğrenme hızının farklı olduğuna inanır ve çocukların en iyi öğrenme yönteminin faaliyet göstermek olduğunu gözlemledi. Bu sebepten dolayı eğitimde oyun ögelerini ve oyun tasarıını kullanarak çocuklar için oynayarak öğrenebilecekleri özel oyuncaklar geliştirdi. Çocuklar oyuncakları ile oynarken aslında faaliyet göstererek hızlı ve doğru şekilde öğrenmeye başladılar. Bu sayede Montessori eğitim sistemi büyük başarılar elde etti ve günümüzde hala dünyanın bir çok farklı yerinde kullanılmaya devam ediliyor.

Montessori eğitimde oyunlaştırma kullanarak çocukları daha özerk şekilde öğrenmelerini teşvik etti. Böylelikle çocukların öğrenme konusunda daha başarılı olmalarını sağladı. Oyunlaştırma bireyin özerk şekilde faaliyet göstererek, sürekli şekilde bireye geri bildirim verir ve yapılan yanlışın hızlı şekilde düzeltilmesini sağlar. Hata yapmak öğrenmenin ilk adımıdır.

Aynı zamanda oyunlaştırma yöntemi klasik eğitimdeki herkesin eşit öğrenme hızına sahiptir anlayışına katılmaz. Oyun tasarımına göre her bireyin bölümü geçme hızı farklıdır, aynı öğrenmede olduğu gibidir. Kimileri bir bölümü hızla geçerken, başka kişi bu bölümü daha uzun sürede geçer ama sonuçta birbirlerinden farklı özelliklere sahip iki bireyde görevini veya bölümünü başarı ile bitirir. Oyunlarda önemli olan nokta eğitimde de önemli olduğu gibi başarılı sonuçlar elde etmektir.

Klasik eğitim sisteminde bireylerin öğrenme hızının eşit olduğuna inanılır. Ek olarak klasik eğitimde birey birinci bölümü (ilk sınavı) geçemese dahi ikinci sınava girerek başarılı olması beklenir. Ayrıca oyunda/oyunlaştırmada kimse bireye eğitimdeki gibi bu bölümü geçeceksin diye baskı yapmaz ve bireyi daha özgür bırakır. Önemli olan ne kadar hızlı geçildiği değildir tek önemli olan nokta başarılı şekilde geçmektir.

Montessori eğitim sisteminde çocukların istediği kadar tekrar etme şansı vardır. Oyunlarda/oyunlaştırmada da istediğiniz bölümü istediğiniz kadar tekrar etme şansınız vardır. Böylelikle çocuklar veya yetişkinler başarılı olamadıkları yerleri başarılı olana kadar tekrar ederler ki bir sonraki bölüme geçebilirler. Çünkü önemli olan tek nokta başarıdır.

Bundan 100 yıl önce oyunlaştırma Doktor Montessori sayesinde eğitim alanındaki başarını kanıtladı. Teknolojinin hızla gelişmesi ile eğitimde oyunlaştırma kullanımı da gelişme göstermekte. İnsanlar için en hassas ve zor konulardan biri olan öğrenmede de oyunlaştırma kullanılarak başarılı sonuçlar elde edildi ve edilmeye devam ediyor.

Kubilay Kecin

BrandNewGame, GameStorm Trooper

Gamification Academy, Volunteer