Toplantıları Kolayca Gamify Edebilirsiniz

Toplantılarda kısa sürede belirli konuları konuşarak bir karar vermemiz veya konular hakkında fikir(ler) bulmamız gerekmektedir ve toplantılar iyi bir şekilde facilite edilmediği zaman karar verip, fikir bulma ve sonuç elde etme sürecinde yol kat etmek oldukça zorlaşmaktadır.

İyi yönetilen toplantılar bile katılımcılar için bir süre sonra sıkıcı olmaya başlar. Zaman geçtikçe de katılımcılar toplantıdan ve konudan yavaş yavaş sıkılıp kopar.

Fasilitatörlar geleneksel, sıkıcı toplantıları kolaylıkla gamify ederek eğlenceli hale getirebilirler. Bu sayede de katılımcıların toplantıdan sıkılıp kopmasını engellenmiş olur ve toplantılar daha verimli geçmeye başlar.

Bu yazımda sizlere toplantılarınızı kolayca nasıl gamify edebileceğinizden bahsetmeye çalışacağım.

Başlangıç:

Başlangıçta hızlı bir şekilde, konuşulacak konuları önem sırasına koymakta her zaman fayda vardır. Böylelikle konuşulacak önemli konular belirlenir ve hızlı şekilde toplantının hangi yönde ilerleyeceği belirlenmiş olur. Aynı zamanda toplantıda konuşulacak konularla alakası olmayan katılımcıların zaman kaybı yaşamasının da önüne geçmiş olursunuz.

Peki, önemli konuları belirleme veya sıraya koyma sürecini kolayca nasıl gamify edebilirsiniz?

Puanlama:

Puan, kullanımı en yaygın olan oyun mekaniklerinden biridir ve kolaylıkla bir çok süreçte kullanabilirsiniz.

Bu gamification projesinde, katılımcılar iki* dakika içerisinde konuşulmasını istediği konuları belirlemesi gerekmektedir. Katılımcılar, belirlediği konu başlıklarnı post-itlere yazarak “Konu Duvarı”na yapıştıracaklar.

Post-itler “Konu Duvarı”na yapıştırıldıktan sonra, katılımcıların beş dakika içerisinde bütün konu başlıklarına bakıp 1 ila 10 arasında puan vermeleri gerekmektedir. Beş dakikanın sonunda fasilitatör, konuları aldıkları puanlara göre sıralayarak, toplantıda konuşulması gereken önemli konuları belirlemiş olacak.

Böylelikle, kullanımı en yaygın olan oyun mekaniklerini kullanarak yedi dakika gibi kısa bir sürede toplantının gündemi belirlenmiş olacaksınız.

Kullanılan oyun mekanikleri: Zamana karşı yarış, puan

Bilir Kişi:

“Bilir Kişi” projesinde sık kullanılan oyun elementleri ve motivasyon tekniklerini kullanarak, sonraki toplantıların nasıl daha hızlı ve verimli geçmesin sağlayacağınızdan bahsetmeye çalışacağım.

Toplantı sırasında katılımcıların konuşulan konu hakkındaki fikirleri, diğer katılımcılar tarafından puanlanacak. Toplantı veya konunun sonunda konuştuğu konu hakkında en yüksek puanı toplayan katılımcı o konunun “Bilir Kişi”si olarak seçilecek ve bir sonraki konu ile alakalı toplantıda toplantının fasilitatörü seçilecek.

Böylelikle, çok basit bir şekilde konu hakkında bilgi sahibi olan kişileri belirlemiş olacaksınız. Ek olarak, bir sonraki toplantıda “Bilir Kişi” olan katılımcıya süreci yönetme şansı tanıyarak, katılımcının içsel motivasyonunu tetiklemiş olacaksınız.

Konuşma Hakkı

Bütün katılımcıların konuşulacak her konu hakkında ilk olarak beş defa söz alma hakkı olacak. Katılımcının kendisine verilen beş söz hakkını en iyi şekilde değerlendirmesi gerekmektedir. Konu hakkındaki, konuşma hakkını kullanıp, bitiren katılımcı söz hakkı için bir sonraki konuyu beklemesi gerekmektedir. Fakat katılımcı konu hakkında gerçekten doğru olduğunu düşündüğü ve inandığı konuyu güzel bir şekilde açıklarsa, konu başlığında ek bir konuşma hakkı daha kazanacak.

“Konuşma Hakkı” yöntemiyle toplantılarda ortaya çıkabilecek kaosları ve gereksiz tartışmaları engellemiş olacaksınız. Konu hakkında gerçekten sağlam temellere dayanan fikirler konuşulacak ve hızlı bir şekilde konu karara bağlanarak vakit kaybının önüne geçilmiş olunacak.

Ek açıklama:

*: İki dakika olma sebebi: Akla ilk gelen konu(lar) en önemli konulardır. Zaman uzadıkça farklı konular düşünmeye başlarız ve kafamız karışır. Bu yüzden iki dakika konuyu belirlemek için ideal bir süredir.

Kubilay Kecin

BrandNewGame Turkey, Co-Founder

Gamification Turkey, Co-Founder