Gamification (Oyunlaştırma) Nedir

Gamification nedir sorusunun cevabı 2003 yılında Nick Pelling adlı bir bilgisayar programcısının kullandığı bir sözcük olsa da gamification sözcüğünün anlamını kazanması ve dünya çapında bilinirliğe ulaşarak çeşitli alanlarda kullanılmaya başlanması 2000’li yılların sonlarına doğru gerçekleşti.

Gamification’ın en yalın açıklaması “oyun tasarım tekniklerini ve oyun öğelerini oyun olmayan alanlarda kullanılmasıdır.”

Gamificationın bilinirliğinin artmasına en yüksek katkıyı sağlayan iki olay vardır.

Bunlar;

1) Rajat Paharia’nın 2005 yılında Bunchball adlı şirketi kurarak müşteri sadakat artışı sağlamak için geliştirdiği oyunlaştırma platformu.

2) Pennsylvania Üniversitesinde Hukuk Çalışmaları ve İş Etiği profesörü olan Kevin Werbach’nın 2012 yılında Coursera yüklediği eğitim.

Bunchball

Rajat Paharia’nın kurduğu BuncBall şirketinin yükselişi, ünlü Amerikan dizisi The Office’in dördüncü sezon, üçüncü ve dördüncü bölümleri için yapmış oldukları oyunlaştırılmış web sitesi sayesinde gerçekleşti. Dunder Mifflin Infinity (DMI) için yapılan web sitesi türünün ilk örneğidir.

Dizinin hayranları web sitesine girerek kayıt olan kişiler web sitesinde DMI çalışanı olarak görülüyordu. Katılımcıların web sitesindeki görevleri haftalık olarak yapmaları gerekiyordu. Oyunda DMI çalışanlarının web sitesinin para biri olan Schrute Bucks’ı kullanarak ofislerini güzelleştirmeleri gerekiyordu. Ofislerini güzelleştirdikçe kazandıkları puanlarla, liderlik tablosunda yükseliyorlardı ve sezon sonunda gerçek ödülü kazanma şansı yakalıyorlardı.

Dunder Mifflin İnfinity 6 hafta içerisinde 8 milyon kişi tarafından ziyaret edilerek dönemi için büyük bir başarı elde etti.

gamification nedir

Kevin Werbach

Pennsylvania Üniversitesi profesörü Kevin Werbach’ın 2012 yılında Coursera yüklediği 6 haftalık eğitimi programı 45,000’den fazla insan tarafından alındı.  6 haftalık programda oyun öğeleri, oyunarın gücü ve nasıl efektif kullanabileceğinizi anlatıyor.

6 haftalık programı tamamladıktan sonra sertifika ücretini ödeyerek bir sertifika sahibi olabiliyorsunuz.

Kevin Werbach

Kevin Werbach

Türkiye’de ve Dünya’da gamification ilk kullanıldığı günden bugüne kadar bir çok farklı alanlarda, büyük başarılar elde etmeyi başardı. Sürücü deneyiminden tutun da AIDS hastalığının tedavi süreci, müşteri sadakati, eğitim gibi birbirlerinden çok fazla alanlarda kullanıldı. Oyunlaştırma farklı sektörlerde ve farklı alanlarda başarılar elde etmeye devam ederken, bizler hala neden oyunlaştırmayı kullanmıyoruz?

Gamification nedir soru ile alakalı başka bilgiler almak istiyorsanız “Oyunlaştırma” e bakabilirsiniz.

Konu ile alakalı diğer bilgiler için blogumuzdaki diğer yazılara göz atabilirsiniz.

Kubilay Kecin

BrandNewGame Turkey, GameStorm Trooper

Gamification Turkey, Volunteer