Kurum İçi İletişim vs Oyun İçi İletişim
İnsanlık tarihi boyunca iletişim insanlığın gelişmesinde ve varlığını sürdürmesinde çok önemli bir yer tutmuştur. İlk insanların varoluşundan bugüne kadar insanlar çeşitli şekillerde iletişim kurmayı sürdürüyorlar. Kurum içi iletişim için de insanlar özel çaba harcamaktadır.
Günümüzde iletişim kurma şekilleri değişse de amacımız değişmedi. İletişimin amacı duygu, düşünce ve bilgilerini her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. İletişimi geliştirmek için tarih boyunca farklı teknolojilerden ve araçlardan yararlanmayı sürdürdük. 21. yüzyılda iletişimi kolaylaştırmak ve artırmak için sürekli yeni araçlar ortaya çıkıyor. Buna rağmen özellikle büyük kurumlar iletişim konusunda istediklere noktalara ulaşmakta güçlük çekiyorlar.
Kariyer.net 12 bin katılımcı ile bir araştırma yaptı. Sonuca göre katılımcıların sadece %34’ü şirketlerindeki iletişimin yeterli olduğunu düşünüyor. Yapılan birçok araştırma da iletişimin kurumlar için ne kadar önemli olduğu vurgulanmaktadır.*
Sürekli yenilenen iletişim araçlarına rağmen hala iletişimde istenen noktada olamamak büyük bir sorun oluşturuyor. Tarih boyunca iletişim kurmanın en güçlü yollarından biri olan oyunları kullanarak, iletişimi kuvvetlendirebiliriz. Fakat oyun tasarımını iletişimi kuvvetlendirmek için kullanmaya başlayana kadar ne kadar güçlü olduğunun farkına varamayız.
Oyunlar tarih boyunca insanların birbirleri ile güçlü iletişim kurmalarına yardım etmişlerdir. Şüphesiz ki bu durumu en iyi Plato’nun sözü özetlemektedir;
“Bir insanla bir yıl boyunca konuşmaktansa, 1 saat oynayarak onu daha iyi keşfedebilirsiniz.” (You can discover more about a person in an hour of play than in a year of conversation)
Dijital Oyunlar ve İletişim
Günümüzde dijital oyunlar birbirini tanımayan milyonlarca insanı bir araya getirebiliyor. Aralarında güçlü bir iletişim kurmalarını sağlayabiliyor. Çoğu zaman kurulan ilişki o kadar kuvvetlidir ki, birbirini tanımayan insanlar güçlü takımlar kurabilirler. Fakat şirketlerde birbirlerini uzun zamandır tanıyan, takım arkadaşı olan kişiler bile etkileşim kurmakta güçlük çekerler. Bu noktada organizasyonlar oyun tasarımından yararlanarak şirket içi iletişimlerini geliştirebilirler.
Oyun kurgularında birbirlerini tanımayan kişileri bir araya getirerek etkileşim kurmasını sağlayan en önemli unsur, oyun içerisindeki herkesin kolaylıkla ortak amaç etrafında toplanabilmesidir.
Özellikle online çok oyunculu rol yapma oyunlarda (MMORPG) ortak amaç etrafında çok hızlı ve güçlü şekilde toplanılarak etkileşim kurulabilmektedir.
Yukarıda da belirttiğim gibi oyuncular ortak hedef etrafında çok hızlı şekilde örgütlenerek etkileşim kurabiliyorlar. Burada önemli olan ortak hedefin oluşturulmasıdır. Oyuncular oyunun temel hedefini bölerek kendi aralarında daha küçük hedefler oluştururlar. Bu küçük hedefler yine temek hedefe hizmet etmektedir. Oyun tasarımı, oyunculara oyun içerisinde kendi hedeflerini (kişilerin bireysel olarak ulaşabileceği, gerçekçi hedefler) yaratmalarına izin vermektedir. Bu durum oyuncuları motive ederek iletişim kurmak için harekete geçmelerini sağlar.
Oyuncuların kendi belirledikleri ulaşılabilir hedefler, kişilerin bir araya gelerek ortak nokta bulup iletişim kurmalarını da kolaylaştırır. Büyük hedef yolundaki küçük hedefler oyuncuların ilk başta karmaşık problemler için etkileşim kurup çıkmaza girmelerinin önüne geçerek iletişim kurmayı basitleştirir.
Şirketlerde ise genellikle hedef bireysel olarak ulaşılmayacak kadar büyüktür. Dolayısıyla çalışanlar da bu büyük hedefin etrafında toplanmakta zorlanır. Bu durum motivasyonlarını da düşürür. Bu yüzden bölümler ve kişiler arası iletişim eksikliği oluşur. Kurumlar bu durumu ortadan kaldırmak için oyun tasarımındaki gibi ana hedef yolundaki küçük hedefler etrafında çalışanlarını toplayarak iletişimin kuvvetlenmesi için oyunlaştırılmış bir kurgu ile ilk adımlarını atabilirler.
Oyunlaştırma sadece bir araç olarak görülmemelidir. Oyunlaştırma, oyun kültürünü şirket kültürüne entegre ederek şirketin yapısının daha motive edici hale gelmesini de içinde barındırmaktadır.
*İletişimin önemi ile alakalı bazı çalışmalar:
Alper Berber
Oyunlaştırma Tasarımcısı ve Eğitmeni @BrandNewGame Turkey
Oyunlaştıma: Oynayarak Başarmak – Alper Berber